Repülők


Rainbow

Elektromos segédmotoros gyakorló vitorlázó.

 

A modellt Szekeres Nándor tervezte és félkész árúként az üzletében vásároltam. A megépítés során az eredeti tervtől annyiban tértem el, hogy a könnyebb szállíthatóság végett a szárnyat középen szétszedhetőre alakítottam át. A csapott szárnyvéget  megváltoztattam, és a fesztávolságot
2000 mm-re növeltem. A modell erőforrása direkt hajtásban  egy 600-as méretű egyenáramú motor
7 db 2000 mAh kapacitású NiMh celláról táplálva. A szabályzó egy őskori Robbe gyártmányú relés változat, amely csak ki-bekapcsolni tudja a motort. A hajós előéletem miatt kellően megerősített modell startkész tömege 1600 g. Ennek ellenére nagyon jó indulatú lassan repülő modell, amely  azért hajlamos a termikeket is megkeresni.

 



Sky Lady

Elektromos segédmotoros gyakorló vitorlázó.

 

A modellről számtalan vélemény található az interneten. Van néhány olyan tapasztalat  amelyek közkinccsé tételét fontosnak tartok. Az akkumulátorok és a motor közé egy erős műanyag lap -ez lehet akár telefonkártya is- beépítése szükséges, mert üzemszerű leszálláskor is az akkumulátorok előre csúszhatnak ami súlyos üzemképtelenséget okozhat. Az antennát  a szervo kábelekkel ellentétes hátsó szellőző nyíláson keresztül célszerű kivezetni a törzsből és rögzíteni a függőleges vezérsíkhoz.
A törzs a napon kilágyul, ezért ne tegyük ki tűző napsütésnek. A szárnyat erősen gumizzuk fel, és ellenőrizzük, hogy a szárny és a vizszintes vezérsík párhuzamos-e. A szárnyat célszerű megerősíteni. Én a következők szerint végeztem: A kilépő és belépő él alá a törzzsel érintkező részen -a törzsnél 20-20 mm-el túlnyúlva- 30 mm széles szén lapot ragasztottam. A kilépő és belépő élet,  és a fültörés tövét alul-felül üvegszálas átlátszó öntapadós ragasztó csíkkal erősítettem meg. A modellhez adott távirányító készülék  zavarérzékeny. Földközelben a vevő  könnyen elveszíti a jelet. Feltöltött akkumulátorral a modell igen dinamikusan repül, még bukfencre is képes. Gyakorlásra, tanulásra, relakszációs vezetésre kitűnő. Képes termik repülésre is, de a vevő hatótávolsága miatt nem célszerű túl magasra, és túl messzire elengedni.


CF-17

 Rádió távirányítású antik vitorlázó modell

A CF-17-es első tervei 1939-re nyúlnak vissza. Benedek György eredetileg mágnes irányítású lejtővitorlázónak tervezte. Ilyen minőségében nemzeti és nemzetközi rekorder modell. Legjobb ideje   1 óra 30 perc, és 2100 m magasság, 28 km repülési távolság. A modell ma népszerű antik modell.  Az eredeti tervhez képest csak az antik szabályzat szerinti változtatások történtek:  A szárny csesztertononnal csatlakozik a törzshöz. A vízszintes vezérsík balansz rendszerű, hogy a kormányfelületek ne bontsák meg a modell körvonalának harmónikus egységét. Az RC üzem miatt főleg leszálláskor a törzs hátsó része többlet igénybevételnek van kitéve, ezért itt erősítések történtek. A modell bevonás előtti állapotában látható.


 

L-1 "Mama Kedvence" 

  Széndioxid motoros makett-modell

A trianoni béke diktátum jelentős mértékben korlátozta a repülést Magyarországon. A sportrepülés nem esett a tilalom hatálya alá. A Műszaki Egyetemen lelkes fiatalok  -később a magyar aviatika kimagasló személyiségei- megalakították a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületet. Az egyesület első elkészült gépe Lampich Árpád L-1 jelzésű segédmotoros vitorlázója volt. Balansz rendszerű magassági kormányával a repülés igen nehéz volt. Futóműve nem volt. A törzs alatt kettős kőrisfa csúszó tette lehetővé a leszállást. Az egyesület munkájába sikerült bevonni Thorotzkai Péter mérnököt, aki korábban a rákosmezei aviatikusok "motorellátója" volt.Az L-1 hez kis kettő hengeres boxerelrendezésű segédmotort tervezett. A Thorotzkai Alfa motor teljesítménye mindössze
9 kW (12 Le) volt. A motoros repüléshez a csúszókra átmenő tengelyes futókerékpárt lehetett szerelni.Az ülés 350mm-t előre-hátra mozgaható volt motoros, és vitorlázó repülés alkalmával  a kedvező súlypont beállítása végett. A repülő első felszállására 1924. március 8-án került sor.  A kis motor elégtelen volt a nagy testű gép biztonságos mozgatásához, ezért még ebben az évben Minár Gyula pilótával szeles időben  terep leszállás alkalmával olyan mértékben megsérült, hogy már nem volt érdemes kijavítani. A borsózöldre festett géptörzsre egyik éjszaka valaki a Mama Kedvence szavakat írta. Szinte biztos, hogy a gép tervezőjére utalt vele. Az L-1 ezzel az utónévvel vonult be a magyar repüléstörténetbe. A modell hagyományos fenyő-balsa-japán papír technológiával épült. Erőforrása Modela széndioxid motor függő hengeres beépítésben. A balansz rendszerű vezérsík gyújtózsinóros működtetésű termikfékként is működik.


 

L-2 "Róma"

széndioxid motoros makett-modell

Az L-2 az L-1 továbbfejlesztéseként született. Az építését 1925. szeptember 4-én fejezték be. Erőforrása  Thorotzkai-féle három hengeres delta motor, amelyet fordított Y alakban építettek be a repülőgépbe. Teljesítménye 1900-as percenkénti fordulatszámnál mindössze 
13 KW ( 18 Le ) volt.  A 10,6 m fesztávolságú kis törékeny gép három  világrekordot repült, és távolsági világrekordja után a végcéljáról a Róma nevet kapta.
1927. szeptember 17-én Kaszala Károly  Mátyásföld és Monor között ide-oda repülve
650 Km-t repült egyhuzamban, ezzel megdöntötte a kis teljesítményű gépek zártkörű repülésének világrekordját.
1928. június 14-én  ugyancsak Kaszala Károly indult, hogy a Budapest-Róma távolságot egyenes vonalban megrepülje. Polában 514 Km megtétele után kénytelen volt leszállni, mert a kíséretére kirendelt olasz hidroplán motorhiba miatt nem tudott felszállni. A repült távolság így is világrekordnak számított. Innen együtt tették meg az utat Rómáig, ahol a kétszeres világrekorder repülőgép, és pilótája tiszteletére ünnepséget rendeztek. Itt festették fel rá a Róma nevet.
1930. augusztus 14-én a gép tervezője  Lampich Árpád Mátyásföld és Monor között  oda-vissza repülve 1033 Km teljesítménnyel visszahódította az idő közben a franciák által tartott zártkörű világrekordot.
A háromszoros világrekorder repülőt a Közlekedési Múzeumnak ajándékozták, ahol az
1944-évi bombatalálat során szinte teljesen megsemmisült. 1974-ben Bánhidi Antal -a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület Műhelyének egykori vezetője- irányításával kijavították, majd a millennium alkalmából 2000-ben egy újabb felújítást kapott. A magyar repüléstörténet e becses darabja Budapesten a Petőfi csarnokban látható.
A modell a Modellezésben 1986-ban megjelent rajz alapján klasszikus fenyő-balsa technológiával épült. Berepítése Dr Benedek György segítségével történt. Azt tanácsolta, hogy a modell szépsége miatt inkább csak dísz legyen a lakásban. Tanácsát megfogadtam.

 

 


 

Lurkó

Kezdő gumimotoros modell

A kis gumimotoros modellt Winkler László 1949-ben tervezte gyerekek számára. A kor szokásainak megfelelően szárnybordái nincsenek, ezeket ívesre hajlított fenyőlécek helyettesítik. Megjelenésében hasonlít az 1910-es 1920-as évek teljesítmény gumimotorosaihoz. A képen látható kivitelben nagy méretű guminyaláb alkalmazható, de az Igra légcsavar ennek energiáját rossz hatásfokkal alakítja át. A korhűség kedvéért is, ezen a téren a modell átalakítás előtt áll.

 

 


 

F1-G

F1-G gumimotoros modell

2005. végén a Magyar Modellező Szövetség úgy határozott, hogy a gyerekek kis gumis kategóriájának építési előírásait eltörli, és az FAI F1-G szabályzatát alkalmazza. Ebben az évben határoztuk el, hogy korszerű technológiával építünk  a következő verseny évadra egy kis gumist, ezért villámcsapásként ért a hír. Sok fődarab már készen volt, ezért a terveket átdolgozva súlykönnyítő kúrára fogtuk a modellt. Tömege így is a minimálisan engedélyezett 85 g felett van. A törzs kabon szövetből készült cső. A szárny karbon D-boksz rendszerű, igen szilárd szerkezet. A légcsavar a Technológiák fejezetben leírtak alapján készült.  A modellel gyengeségei ellenére kisfiam 2006-ban országos első,  2007-ben harmadik, még 2008-ban második helyezést ért el.


AMSCO monoplane

Széndioxid motoros modell-makett

A kis ernyőszárnyú repülő mai fogalmaink szerint az ultrakönnyű kategóriába tartozik. 1929-ben az ausztráliai Viktória államban tervezte Charlie Pratt. A következő évben elkészült repülő erőforrása Scorpion ABC típusú kettő hengeres boxer motor volt, amely csupán  25 KW-ot ( 34 Le ) teljesített.
A modell építésénél a szárny főtartónál, a kilépő és belépőknél, valamint a szárnytartó  és merevítő dúcoknál szén rudakat és csöveket alkalmaztam. A szárnyat Litespannal borítottam. A vízszintes vezérsík gyújtózsinór időzítésű termik fékként is működik. Mozgatását a kormány huzalok végzik.
A törzs eleje balsa borítású, még a hátsó szekciókra lakkal stencilpapírt feszítettem fel. A modellt akril festékkel a kívánt színre fújtam. Erőforrása Modela széndioxid motor.