Technológiák


Légcsavar készítés gumimotoros modellhez

A klasszikus gumimotoros légcsavar készítés egy vastag balsa tömbből kivágott piskótából indul, amiből kitartó munkával ki kell faragni a légcsavart. No de hol vannak ma már megfelelő minőségű és vastagságú balsa tömbök? No és erre senki sem tanított meg, ezért más módszerhez folyamodtam. Elsőként el kell készíteni a légcsavar lapát sablonját. Az adott átmérőknek megfelelően kiszerkesztett bordákra 1 mm-es rétegelt lemezt ragaszottam, majd alapos lakkozás következett.

Kettő a sablon szélességével és hosszával közel egyező méretű 1,5 mm-es balsa lapot  10 percig vízben áztattam. A vízből kemelve a vizet újjal lehúztam a felületről és az egyikre híg aerofixet kentem. A másik lapot a ragasztós oldalra illeszettem, majd összenyomtam. Végül enyvező csipeszekkel a sablonra rögzítettem.

Teljes száradás után levehető a sablonról. Az így meghajlított ragasztott balsa szerkezet szilárd, és alaktartó.

Erre felrajzoltam egy papír sablon alapján a légcsavar körvonalát, majd lombfűrésszel kivágtam.

Ez után finom csiszoló papírral profilosra csiszoltam. Végül több rétegben nitro lakkal lakkoztam. A két lakkréteg közt is egyre finomabb papírral csiszoltam.  A legvégén  már csak polír papírral. A kész lapátra egy szárat ragasztottam amely menetes végével csatlakozik az orrkúp mechanizmushoz.  A módszerrel gyorsan egyforma méretű légcsavar lapátok készíthetők. A képeken F1-G légcsavar készítésének lépései követhetők nyomon.


 

Öreg modellmotor felújítása

 

Magyarországon a körpályás sebességi autó modellezés az  1950-es évek végén honosodott meg. Az új kategória igényeihez fejlesztették ki 1958-ban a Rekord K-6 típusú öngyúllaldásos modellmotor kettő tengelykihajtásos autós változatát. Egy vihar vert K-9-es autó motor megújítását mutatom be a következő képeken.

A motor "eredeti" állapotában

Az alkatrészeire bontott motor. A dugattyú megragadt erősen behúzott, a porlasztó tű vége törött, a tű rögzítő, négy darab összefogó csavar és az ellendugattyú leszorító csavar hiányzik. A hengerfej erősen sérült.

Készül az új hengerfej.

Öntöttvasból készül az új dugattyú.

Balra az eredeti dugattyú, amelyet a motor volt tulajdonosa nem tudni milyen szándékból alaposan összekarcolt. Ez okozhatta a motor megszorulását, amelynek nyomai jól láthatók. Jobbra pedig az új dugattyú.

Az újragyártott alkatrészek.

A motor összeszerelés előtt.

A megújult K-9-es.

 



TR-9 porlasztó készítés

A MOKI TR-9-es motorhoz a kategória verseny követelményeinek megfelelő kombinált porlasztó készült, amely három funkciót látott el: Motorfordulatszám beállítás, leállítás, és az üzemynag gyorstöltése. A birtokomben lévő motornak sajnos hiányzott a porlasztója. Bárhogy is próbáltam, de nem sikerült hozzá való porlasztót szerezni. Idővel néhány nehezen pótolható alkatrészt kaptam, de be kellett látnom, hogy csak akkor lesz porlasztóm, ha a hiányzó darabokat legyártom. Ehhez szerencsére rendelkezésemre állt  a gyári rajzdokumentáció. A munka legkényesebb része a fővezérlő cső 1,6 mm széles hornyának bemarása volt, már csak azért is, mert a marót kölcsön kaptam, és illett nem eltörni.
Ez úton is köszönetet mondok Horváth István, és Bimbi Zoltán neves modellezőknek a rendelkezésemre bocsátott alkatrészekért.