Repülők 2.


 

Kele VIII.D

F1-K széndioxid motoros modell

A Kele F1-K modellek első tagjai az az 1980-as évek végéről valók. Tervezőjük Hársfalvi István olyan modellcsaládban gondolkodott, amely kielégíti az igényeket a kezdőtől a profeszionális kategóriáig .
A Kele VIII. D jelzésű modellt a kezdőknek és gyerekeknek szánta. Tervrajzról is megépíthető, de félkész állapotban is megvásárolható. A modellcsalád jellegzetessége a törzs végén elhelyezett függőleges vezérsík és oldalkormány. A szabályzatnak megfelelően a hordfelület 12 négyzetdeciméter. A szárny és a csillapító  bevonata vékony  műanyag hab. A törzs balsa doboz szerkezet.
A képeken látható modell 1995-ben készült. Erőforrása az első szériákból való Botond BH-88 széndioxid motor. A modell ma is versenyképes.


 

F1-K

Széndioxid motoros modell

Az F1-K kategóriában szereplő modellek jellemzője az egyszerűség, amire a 75 g-os minimáis tömeg is ösztönzi a modellezőket. A képen látható modell törzse egy eltörött horgászbot vége. A parasol és a motorágy balsa fából készültek. A szárny és a csillapító a Kele VIII. D-től származik. A modell erőforrása siklócsapágyas Gasparin GM-120 jelzésű széndioxid motor. A nehézkes alkatrész utánpótlása miatt a modell tartalék szerepkörbe került, a versenyeken csak végszükség esetén repül.

 


 

Fülesbagoly

Antik gumimotoros repülőmodell

Winkler László 1955-ben tervezte a Fülesbagoly nevű kis gumimotoros modellt. A mindössze 80 cm fesztávolságú kis modellt eredetileg gyakorlásra, szórakozásra szánta, de a későbbi  "úttörő  kis gumis" kategória előfutárának is tekinthető. A modell a tervező által alternatívaként javasolt termik időzítéses kivitelben készült. A lefutásgátlós hátra hajló légcsavar a korabelinél magasabb műszaki színvonalat képvisel, amitől a modell motoros teljesítménye lényegesen javult. A légcsavar a Technológiák fejezetben ismertetett módszerrel készült. A gumi nyalábnál elől és hátul is csigát alkalmaztam. A Fülesbagoly repülésével az elmúlt években számtalan kellemes percet szerzett. Antik szabadon repülő versenyeken a korabeli  F1-B modellek erős mezőnyében is gyakran sikerült

vele dobogós helyezéseket is elérni.


Storm-IV

Mini RC helikopter

A kis RC helikopter karácsonyi ajándékként került hozzánk. Irányítása 27 MHz-es rádiófrekvenciával történik. A 90 mAh-s lítium akkumulátorát az adóról lehet feltölteni. Ez kb öt perc repülési időre elég. Az elektronika a hideget nem szereti, de a lakásban relaxációs repülésekre kiválóan alkalmas.